Billiga marknadsföringstips

07 februari 2010
Av SMiD

Hej!
Skulle vilja ha tips på billiga sätt att marknadsföra en ny butik? Hur får man kunder att upptäcka en nyöppnad butik?

Jag har en sökbar hemsida, använder mig av sociala medier; blogg, twitter etc men hur når man bäst/lättast tänkbara kunder i butikens närområde?

3 svar “ Billiga marknadsföringstips ”

  1. Thomas
    Thomas on 07 februari 2010 at 16:21

    Hej Gabriella,
    Jag tycker du har en bra plattform:
    - Butik med bra läge, öppettiderna måste du dock utöka allt eftersom.
    - Webbsida som ”är uppe” och rullar, facebook, twitter och liknande sociala medier.

    Mina tips:
    - Jobba med din historia, du måste ta fram det unika och berätta det på ett intresant sätt. Du som person är viktig. Din historia är det som skall ligga till grunden för ditt PR-arbete, en intressant historia skapar intresse hos pressen och det är en kanal som du bör välja för att nå ut bredare.
    - Var orädd, det är bara att ”stövla in” på moderedaktioner, ring moderedaktörer. Vad är det värsta som kan hända?? Visa att du finns.
    - De sociala medierna använder du för att locka besökare till butiken – men du måste locka med något, här är det aktiviteter som gäller. Låt kreativiteten flöda.

    Lite kontruktiv kritik.
    - Jag blir inte riktigt kolk på e-handelssidan. Är det en allmänn säljsajt för flera designföretag? Din profil och dina kollektioner försvinner helt.
    - Fundera över affärsidéen med franchisebutiker. Överväg en affärslösning med det vi kallar ”wholesale” – dvs att sälja kollektioner till andra butiker via samarbetspartner (försäljningsagent) för att få upp volym och kunna sprida din idé .

    //Thomas

  2. Anne Hesselgren
    Anne Hesselgren on 07 februari 2010 at 16:21

    Hej Jenny.
    Kul att du hittade oss:)
    Jag vill gärna ge dej några tips vad gäller butiken och det visuella.
    1) Skapa mer inspiration i butiken. Det ser väldigt rent och fint ut, men svårt att se de fina plaggen och hur allt hänger i hop. Skapa en inspirations yta mitt på golvet med dockor,kul möbler etc eller något annat där du kan visa plaggen ihop och samtidigt skapa inspiration och få kunden att vilja klämma och känna. Kul att du ha din atalje i butiken, gör den synlig och fram med trådrullar, knappnålar och div material som förstärker er affärsidé. Kanske skall syataljén placera mitt på golvet?
    2) Event i butik tex ”sykvällar” för att skapa ett annat forum och skapa blivande kunder. Lär ut enkla tips m.m..tänk kreativt och prova!
    3) Skyltfönster skapar trafik in i butiken.Tänk att detta är din annons varje dag. Planera och jobba aktivt med dem,det ger resultat!Tänk på budskap,syfte och mål när du planera dina fönster .
    Nästa gång jag är i Göteborg kommer jag och hälsa på!
    lycka till/Anne

  3. SMiD
    SMiD on 07 februari 2010 at 16:21

    Tack så jättemycket för alla era råd o tips;)

    Thomas: – Ja, E-butiken är en allmän säljsite och jag känner också att SMiD försvinner i mängden men just nu är det ett billigt enkelt sätt att kunna sälja SMiDs produkter online…
    - Tanken från början var att sälja SMiDs kollektion via wholesale men inga av butikerna jag var i kontakt med vågade/var intresserade av att ta in ett okänt svenskt nystartat klädmärke, tyvärr:( Kanske borde försöka med en försäljningsagent som redan har kontakter…

    Anne: Tack! Massor av roliga tips;) Kom gärna förbi nästa gång du är i Göteborg!

Skriv ett svar

Du mste vara inloggad .

Välkommen