Konceptutveckling?

18 februari 2010
Av martel

Hej!
Jag är en erfaren projektledare/ verksamhetsutvecklare samt utbildad inredare som vill lära mig mer om metoder och modeller i samband med konceptutveckling. Tar gärna emot några tips på hur jag kan utveckla mig inom området?

Mvh
Marie

7 svar “ Konceptutveckling? ”

  1. Eva Nilsson
    Eva Nilsson on 18 februari 2010 at 12:02

    Hej Martel,

    Mitt bästa tips är att konstant bevaka marknaden och res gärna till större städer för att upptäcka nya koncept eller befintliga aktörer som tagit steget längre i sitt koncept tänk. Det är också viktigt att vara uppdaterad på konsumenttrender för det går ofta hand i hand.
    Några exempel är butiken Merci i Paris som indirekt ger konsumenten möjlighet att ge till välgörenhet eftersom ägarna skänker vinsten till barn i nöd. Ett annat är alla märken som erbjuder sk. customisation/co-construction som Swarovski i SOHO & Nike Id via webben.
    Nya boken ”Storegasm” listar 8 globala trender och Svensk Handel har periodvis frukostseminarier med trend föreläsningar.

    Jag tror att det är även viktigt att skilja på ”monobrand” (Niketown, Kiehls, American Apparel) och ”multibrand” (Corso Como 10, Colette, Sneakersnstuff) koncept, där monobrand butiker är en förlängning av varumärket.

    Till sist vill jag tipsa om att tänka helhet (produkt, service, typ av personal, inredning/miljö, kommunikationsplatform, kreativa riktlinjer) och anpassa konceptet (med en röd tråd)för olika distributionskanaler.

    Eva

  2. martel
    martel on 18 februari 2010 at 12:02

    Tack Eva!

    Är det någon formell utbildning som efterfrågas vid denna typ av uppdrag?

    Mvh
    Marie

  3. Eva Nilsson
    Eva Nilsson on 18 februari 2010 at 12:02

    Hej Marie,

    Jag känner inte till någon specifik utbildning. (Kanske någon annan gör det).

    Jag har upplevt att det är bra att ha en kombination av kreativ, praktiskt och kommerciell tänk när man arbetar med butikskoncept. Balansen är viktig för att uppnå både upplevelse och försäljningsmål.

    Man kan också bygga ett nätverk av specialist kompetenser som du kan anlita vid behov.

    När man analyserar konsument trender ligger det inom marknadsföring.

    Vet inte om detta hjälper dig.

    Eva

  4. martel
    martel on 18 februari 2010 at 12:03

    Återigen, tack Eva!

    Då känns det som att jag är på rätt spår och att min bakgrund kan vara till nytta för framtida projekt.

    Mvh
    Marie

  5. Anne Hesselgren
    Anne Hesselgren on 18 februari 2010 at 12:03

    hej Martel!

    Konceptutveckling är komplext då allt man gör inom företaget hänger ihop, från Ax till Limpa som det heter!

    Men processen är mycket rolig och kräver focus av hela företaget för att lyckas riktigt bra.Vision,mission och core values behöver stöd av en duktig människor i en organistaion så som en visual merchandiser, arkitekt , sortiment, marknadföring m.m.

    Parallellt jobbar man igenom sortiment och se till att man förstår de olika rollerna produkterna bär för att att skapa en optimal produkt exponering och placering .

    Jag brukar jämföra en butik med en bra teater pjäs då det handlar om att förklara en story fast visuellt som förpackas av rätt inrending,produkter och rekvisita . Det är en stor dos av rationella och emotionella värden som skall mixas.

    Visual merchandising processen i allt detta är mycket central då man skall ha koll på den totala visuella miljön och allt som stoppas i butiken, hur skyltfönster byggs upp, floorplanning och att customer journey alltid är ”up to date”.

    Sist men inte minst så är personalen som jobbar i butiken en mycket viktigt del i helheten då dom skall var ”den” supersäljaren varje dag med ett stort leende:)

    Så allt hänger ihop i en röd härlig tråd/rep precis som Eva säger och det är viktigt att tråden inte klipps av…
    Så mitt råd är att ta fram tjocka röda rep och bygg upp dina metoder och system:)
    Lycka till!/Anne

    p.s!
    Du är mycket välkommen även till Modecenters seminarium som går av stapeln v:7

  6. Susanne Rosberg
    Susanne Rosberg on 18 februari 2010 at 12:03

    Hej
    Håller med tidigare inlägg: att ha koll på och verkligen förstå kundernas beteenden och behov är avgörande för att ligga i framkant och utveckla kommersiellt lönsamma koncept. Ett koncept är inte bara det som syns i butik. Det inbegriper även många delar som kräver förarbete innan produkterna når butiken t ex logistik: hur ska produkterna levereras till butik? Antal per artikel som ska exponeras? Hur ska påfyllningen ske? Sortimentsmixen: Vilken bredd och vilket djup ska finnas inom olika varugrupper? Prissättningen: Vilken prismix och prisnivå ska vi ha? Servicenivå: Mekanisk eller personlig försäljning? Butiken: Inredning, färg på väggar, belysning, etc. Kommunikation:Hur ser vår kundgrupp ut? Hur ska vi kommunicera med våra kunder? Detta är några frågeställningar som genomarbetas när man utvecklar koncept.

    Känner inte till någon specifik utbildning. Genom att alltid ha kundfokus och utgå från kundernas behov så utvecklas man hela tiden.

    Lycka till!
    Susanne

  7. martel
    martel on 18 februari 2010 at 12:03

    Tack Anne och Susanne för all matnyttg information. Nu får jag arbeta vidare med att finna min roll i allt detta. En utmaning jag ser fram emot.

    Trevlig helg!
    Marie

Skriv ett svar

Du mste vara inloggad .

Välkommen